| Wprowadzenie
Laboratorium wizualizacji trójwymiarowej i wirtualnej rzeczywistości zajmuje pomieszczenie o powierzchni ok. 100 m2 i kubaturze 300 m3. W założeniu jest to laboratorium badawcze, przeznaczone również do wykonywania wybranych ćwiczeń ze studentami, realizacji zaawansowanych projektów wizualizacyjnych, prac dyplomowych, itp.. Umieszczono w nim szereg stanowisk i instalacji, które można rekonfigurować, tak że forma laboratorium nie jest zamknięta.
| Laboratorium
Laboratorium wizualizacji trójwymiarowej i wirtualnej rzeczywistości znajduje się w sali 1.18 w budynku D-17.
Dostępne stanowiska/instalacje:
1. Stanowisko do wirtualnej rzeczywistości
Największą instalacją, jeszcze w fazie kompletowania, jest układ trzech ekranów ustawionych pod kątem prostym w kształcie litery U. Ekran środkowy (największy) jest oświetlany przednim rzutowaniem z dwóch rzutników. Służy do wyświetlania obrazów i filmów stereoskopowych, które mogą być jednocześnie oglądane przez wielu widzów patrzących przez okulary 3D. Użycie ekranów bocznych, a także planowanego ekranu na podłodze, oraz dodatkowych projektorów pozwoli przekształcić stanowisko w system określany jako CAVE, w którym obserwator jest niejako otoczony przez ekrany i ma wrażenie znajdowania się w wirtualnej rzeczywistości.
2. Panoramiczny ekran trzech monitorów 3D
Zestaw trzech monitorów 3D o przekątnej 27 cali, ustawionych obok siebie tworzy jedno- lub kilkuosobowe stanowisko do testowania oprogramowania 3D, takiego jak symulatory lotu, prowadzenia pojazdów, oraz elementy gier komputerowych.
3. Ekran dotykowy (Multi-touch-screen)
System ten obejmuje połączenie zwykłego monitora/telewizora LCD z nakładaną na niego swego rodzaju ramą z czujnikami, które umożliwiają symulowanie jednoczesnych dotknięć w różnych punktach ekranu (w proponowanym rozwiązaniu - do 32 jednoczesnych dotknięć). Stanowisko przeznaczone jest do tworzenia własnego oprogramowania obsługi wielkogabarytowych ekranów dotykowych i testowania oprogramowania istniejącego, będącego implementacją nowoczesnych interfejsów człowiek-komputer.
4. Ekran wielosegmentowy o wysokiej rozdzielczości
Ekran jest zbudowany z 24 monitorów LCD (czterech kompletów po 6 monitorów), sterowanych pięcioma komputerami. Pozwalają one na obrazowanie w bardzo dużej rozdzielczości - pełna rozdzielczość zestawu wynosi 11520 x 4320 pikseli. Podstawowe zastosowanie tego stanowiska to wizualizacja danych z symulacji komputerowych oraz złożonych modeli 3D, w których istotna jest jednoczesna możliwość obejrzenia całości sceny i drobnych szczegółów z wystarczającą dokładnością.
5. Motion capture
W laboratorium zainstalowany jest również system typu motion capture służący do rejestrowania ruchu postaci. Wykorzystany jest on jako element tworzenia własnych animacji komputerowych, gier komputerowych etc. System jest oparty na aktywnych markerach/diodach LED rozmieszczonych na specjalnym kostiumie. Ruch świecących markerów jest rejestrowany przez cztery kamery, a następnie przekazywany do programu modelującego animowane postaci.
6. Symulator koparki
Oryginalnym stanowiskiem jest realistyczny symulator koparki, będący realizacją pracy magisterskiej naszego studenta Szymona Engela. Wiernie zamodelowana koparka może być sterowana w sposób bardzo zbliżony do rzeczywistego urządzenia – w szczególności może poruszać się po terenie i – oczywiście – kopać. Więcej informacji na stronie Autora, www.triangledigger.pl.
| W razie pytań
Napisz do nas! |
|
informatyka@agh.edu.pl |
|