Nowy kierunek studiów prowadzony wspólnie przez Wydział Informatyki i Wydział Humanistyczny AGH
Branża gier wideo to jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi przemysłu kreatywnego. W Polsce jej wartość już teraz przewyższa łącznie rynek muzyczny i filmowy, a szacuje się, że do 2027 roku krajowy rynek konsumencki osiągnie wartość 1,6 mld USD. Równocześnie wzrasta zapotrzebowanie na specjalistów posiadających interdyscyplinarne kompetencje – techniczne, artystyczne, humanistyczne i społeczne.
Opis kierunku
Kierunek Tworzenie przestrzeni wirtualnych i gier to licencjackie, ogólnoakademickie studia pierwszego stopnia prowadzone w trybie stacjonarnym. Ich celem jest kształcenie specjalistów gotowych do pracy w szeroko rozumianej branży gier wideo oraz w sektorze technologii immersyjnych, takich jak VR i AR.
Program studiów łączy wiedzę z zakresu informatyki, grafiki komputerowej, teorii mediów, projektowania narracji oraz psychologii użytkownika. Zakłada równomierny rozwój kompetencji twardych (programowanie, projektowanie, wykorzystanie AI w grach) i miękkich (praca zespołowa, komunikacja, zarządzanie produkcją).
Kształcenie realizowane jest we współpracy między Wydziałem Informatyki i Wydziałem Humanistycznym AGH, z udziałem ekspertów z branży (m.in. 11bit Studios, Fool Theory, People Can Fly) oraz kadry artystycznej z ASP i Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.
Dla kogo?
Studia adresowane są do osób, które chcą rozwijać się w sektorze gier i przestrzeni wirtualnych, łącząc zainteresowania informatyką, projektowaniem, sztuką i kulturą cyfrową. Z uwagi na interdyscyplinarny charakter programu, kierunek jest otwarty zarówno dla osób posiadających wiedzę z zakresu nauk ścisłych, jak i dla humanistów oraz artystów.
Zakres tematyczny
Program obejmuje m.in.:
psychofizjologię widzenia i percepcję wizualną,
tworzenie narracji i projektowanie questów,
grafikę i animację 2D/3D,
projektowanie gier na różne platformy (PC, mobile, konsole, VR),
podstawy UX/UI oraz światotwórstwo,
wykorzystanie sztucznej inteligencji w projektowaniu rozgrywki,
aspekty produkcyjne i marketingowe gier,
ochronę własności intelektualnej i prawo autorskie w branży kreatywnej.
W ramach programu przewidziano 150 godzin praktyk zawodowych – o 50% więcej niż wymagane ustawowo minimum.
Perspektywy zawodowe
Absolwenci kierunku będą przygotowani do pracy w zespołach tworzących gry komputerowe i aplikacje immersyjne, jako projektanci, programiści, graficy, producenci, testerzy, scenarzyści czy specjaliści UX. Zdobędą także kompetencje do pracy w branży rozrywki cyfrowej, edukacji, marketingu interaktywnego oraz kulturze cyfrowej.