Informatyka i Światy Równoległe to cykl wydarzeń organizowany z myślą o studentach i studentkach Wydziału Informatyki AGH. Jego celem jest poszerzanie horyzontów uczestników oraz budowanie świadomości na temat różnorodnych ścieżek kariery dostępnych po ukończeniu studiów informatycznych.
Spotkania mają na celu nie tylko prezentację aktualnych trendów w branży IT oraz najnowszych osiągnięć naukowych, ale także inicjowanie współpracy z firmami z sektora nowoczesnych technologii. Dzięki temu wydarzenie stanowi platformę do nawiązywania kontaktów, które w przyszłości mogą zaowocować ofertami praktyk, staży, a nawet zatrudnienia.
Każda edycja skupia się na innym aspekcie kariery informatycznej – od gier komputerowych, przez sztuczną inteligencję, aż po bezpieczeństwo systemów. Format wydarzenia obejmuje dwa krótkie, dynamiczne wystąpienia: jedno z perspektywy biznesowej, drugie z obszaru naukowego lub akademickiego. Spotkania kończą się sesją pytań i odpowiedzi lub panelem dyskusyjnym, który pozwala uczestnikom na bezpośredni kontakt z prelegentami. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny i otwarty dla wszystkich zainteresowanych.
Dotychczasowe edycje:
Pierwsza edycja:
„Czego nie wiesz o swoim leadzie?” – Łukasz Łukasik, Techland
Prelekcja odsłoniła kulisy pracy lidera zespołu w branży gamedev, ukazując wyzwania związane z przejściem z roli programisty do roli osoby zarządzającej. Łukasz podzielił się osobistymi doświadczeniami, pokazując, jak kluczowe w tej pracy są kompetencje miękkie, zaufanie i rozwój zespołu.
„Balansowanie potworów z użyciem Machine Learning” – zespół studentów Wydziału Informatyki AGH
Studenci przedstawili projekt automatyzujący balansowanie przeciwników w grach RPG z wykorzystaniem algorytmów uczenia maszynowego. Pokazali, jak technologie takie jak LightGBM czy Random Forest mogą wspierać mistrzów gry w tworzeniu sprawiedliwych i angażujących sesji.
Druga edycja:
„State of AI: Gra o Dominację czy Otwieranie Nowych Horyzontów” – Jarosław Sokolnicki, Strategic AI Advisor, Co-Founder & CEO – 4Enlight
Wystąpienie ukazało sztuczną inteligencję jako realne narzędzie zmieniające świat biznesu, technologii i społeczeństwa. Prelegent poruszył temat globalnego wyścigu technologicznego, a także wyzwań i odpowiedzialności związanych z wdrażaniem AI na dużą skalę.
„Teoria Gier i Sztuczna Inteligencja” – Szymon Rusiecki, student Wydziału Informatyki AGH
Prezentacja wprowadziła uczestników w podstawy teorii gier i jej zastosowania w algorytmach uczenia ze wzmocnieniem. Pokazano, jak modele AI podejmują decyzje, uczą się strategii i optymalizują działania nawet w złożonych, nieprzewidywalnych środowiskach.
Trzecia edycja:
„Przejdzie bokiem, czyli o side channelach” – Mateusz Chrobok, specjalista ds. cyberbezpieczeństwa
Prelekcja dotyczyła ataków typu side channel, które wykorzystują subtelne informacje wyciekające z działania systemu – takie jak czas odpowiedzi, zużycie energii czy promieniowanie elektromagnetyczne. Mateusz Chrobok w prosty i obrazowy sposób pokazał, jak pozornie bezpieczne systemy mogą zdradzać swoje tajemnice.