O czym marzą dziewczynki, a czego się boją? Dbamy o zdrowie psychiczne krakowskich uczennic

Warsztaty dla nauczycieli oraz stworzenie raportu dotyczącego wpływu Internetu na samoocenę dziewcząt w krakowskich szkołach. Konferencja prezentująca wyniki odbędzie się 28 sierpnia 2024 roku.

Organizatorzy i Partnerzy: Fundacja Try IT, Urząd Miasta Krakowa, Wydział Informatyki AGH

  O projekcie

Projekt „O czym marzą dziewczynki, a czego się boją? Dbamy o zdrowie psychiczne krakowskich uczennic” powstał w odpowiedzi na problemy dostrzegane podczas warsztatów z cyberbezpieczeństwa pt. „Cyfrowy Świat”. W ich trakcie dzieci chętnie dzieliły się z trenerami swoją wiedzą, obserwacjami i doświadczeniami związanymi z korzystaniem z Internetu.

Na tej podstawie, oraz po licznych rozmowach z nauczycielami, pedagogami i dyrektorami krakowskich szkół, dostrzeżono problem niskiego poczucia własnej wartości i szkodliwego wpływu mediów społecznościowych na dzieci, szczególnie na dziewczynki. Ze względu na częstość występowania tego zjawiska pojawił się pomysł zorganizowania edukacyjnych spotkań dla kadry pedagogicznej ze szkół podstawowych.

  Cel projektu

Celem projektu jest zwiększenie świadomości nauczycieli na temat wpływu Internetu i mediów społecznościowych na samoocenę dziewcząt. Projekt ma na celu wsparcie pedagogów w efektywnym radzeniu sobie z problemami emocjonalnymi uczennic, wynikającymi z cyfrowego świata, oraz opracowanie strategii wzmacniających ich poczucie własnej wartości. Kluczowym aspektem jest także budowanie współpracy między szkołami a rodzinami w celu zapewnienia kompleksowego wsparcia dla dziewcząt.

  Warsztaty 

W ramach projektu zorganizowano dwa warsztaty dla kadry pedagogicznej, które odbyły się 20 maja i 3 czerwca 2024 roku. Wzięło w nich udział 15 osób, w tym nauczyciele, psycholodzy, pedagodzy i dyrektorzy krakowskich szkół.

  Cele warsztatów:

  • • Pierwsze spotkanie: Ocena poziomu wiedzy nauczycieli o wpływie Internetu i mediów społecznościowych na samoocenę dziewcząt oraz identyfikacja głównych problemów.
  • • Drugie spotkanie: Opracowanie strategii i rozwiązań na poziomie relacji uczennica–nauczyciel/szkoła, które pomogą wzmacniać samoocenę dziewcząt.

  Wnioski:

  • • Dziewczynki są bardziej narażone na negatywne skutki korzystania z Internetu z uwagi na swoją emocjonalność.
  • • Dzieci często szukają w Internecie rozwiązań swoich problemów, co podkreśla rolę nauczycieli w chwytaniu momentów „słabości”.
  • • Proponowane rozwiązania opierają się na zwiększaniu świadomości oraz współpracy z rodzicami i rodziną.

  Konferencja

28 sierpnia 2024 roku na Wydziale Informatyki AGH odbyła się konferencja w ramach projektu „O czym marzą dziewczynki, a czego się boją? Dbamy o zdrowie psychiczne krakowskich uczennic”.

Wydarzenie zgromadziło nauczycieli, pedagogów i osoby zainteresowane tematyką zdrowia psychicznego młodzieży, którzy mieli okazję zapoznać się z końcowym raportem z serii warsztatów, opracowanym przez dr Annę Nowakowską-Głuszak i mgr Urszulę Kozaczuk.

Raport ten dostarczył nauczycielom i opiekunom cennych narzędzi do wspierania dziewcząt w radzeniu sobie z wyzwaniami związanymi z korzystaniem z Internetu i mediów społecznościowych. Podczas konferencji omówiono również bieżące trudności, przed którymi stoją krakowskie uczennice w cyfrowym świecie, oraz zaproponowano konkretne rozwiązania, które mogą wspierać ich zdrowie psychiczne i rozwój w bezpiecznym środowisku online.

Konferencja była transmitowana online, a nagrania są dostępne na kanale Cyfrowy Świat AGH na Youtube. Zapraszamy do obejrzenia!

Koordynator projektu:

Kontakt: Paulina Turek

E-mail: pturek@agh.edu.pl